פינת המאמן המנטלי – אל תשכחו לנשום…

פורסם: 23/07/2013 ב-המשחק המנטלי, ספורט

גמר טורניר המאסטרס ה-19 בטניס שנת 1988, המקום – היכל הספורט המוכר בעולם, המדיסון סקוואר גרדן. הירבים – איוון לנדל מדורג מספר 1 בעולם (משנת 85 עד 89 חוץ משנת 88 שבה דורג שני אחרי מאטס ווילנדר), בוריס בקר ילד בן 21 שהספיק כבר לזכות פעמים בווימבלדון ופעם אחת בצרפת הפתוחה.

משחק מתיש של 5 מערכות – מגיעים לשובר שיוויון במערכה החמישית. הסרטון מתחיל עם וולי של לנדל שמשווה את התוצאה ל-5-5 בשובר השיוויון של המערכה החמישית והאחרונה (בשובר שיוויון משחקים עד 7 כשצריך 2 נקודות הפרש לנצחון, כלומר אי אפשר לנצח 7-6).

מעבר לראלי המדהים ולנקודת הנצחון, ניתן לראות את הלחץ שבו מצוי בקר על פי צורת הנשימה שלו בין הנקודות. ניתן לראות כי בקר יונק את האוויר בצורה שמזכירה תנועת פה של דג, או של אדם אסמטי שנדרש בהתקף קל לשאוף אוויר. התקף קשה יותר נקרא נשימת יתר, או היפרוונטילציה (HYPERVENTILATION).

לאחר המשחק בקר סיפר על כך שזה היה המשחק המתיש ביותר שהוא עבר בקריירה:

"But nothing good comes easy. Physically, it was the hardest match I've ever played. It took a long time since I've had that kind of win. My last big moment was at Wimbledon in 1986"

דוגמה למאמץ האדיר שהשקיע בקר במשחק, ניתן לראות בנקודה המדהימה הבאה:

לחץ, פאניקה, חרדה משפיעים עלינו פיזיולוגית, מודעות לכך חשובה מאוד. בסוף שנות ה-80 שחקני טניס לא נהגו ללכת לצד ולקחת מגבת כל נקודה כפי שנוהגים היום. נכון שהיום לרוב זה ניראה מוגזם, אבל זה מה שבקר היה צריך לעשות (למרות שהוא ניצח). לפעמים ברגעי לחץ אנחנו "שוכחים" לנשום, או אפילו עוצרים את הנשימה, ובמצב של עומס פיזי ועומס מנטלי כמו במשחק טניס הדבר יכול לגרום לבעיה שתתבטא בעייפות רבה ובחוסר ריכוז בנקודה הבאה. הדבר הנכון הוא פשוט לנשום, הפעולה התת מודעת הזו שמלווה אותנו לאורך כל החיים, ברגעי לחץ צריכה להיות מודעת. נדרש לזהות שאנחנו בלחץ, לא להכחיש את המצב ולהבין שהוא טבעי. אחרי שהבנו את המצב אנחנו צריכים לטפל בו, אחת הדרכים היא על ידי הנשימה (הדרכים האחרות נוגעות בהלך המחשבה או STATE OF MIND עליהם לא אפרט בפוסט זה). נשימה נכונה במצב זה משמע, ללכת הצידה מהמגרש לעבר המגבת ולהתחיל לקחת נשימות עמוקות. הכוונה בנשימות עמוקות היא נשימה בקצב 3:6, לשאוף דרך האף ולספור עד 3, להחזיק לרגע ולנשוף דרך הפה ולספור עד 6. כמובן שאחרי ראלי קשה יהיה לא פשוט להגיע לקצב נשימה שכזה, אבל זו השאיפה ואם לא בדיוק אז קרוב לזה. טכניקות נשימה נפוצות  ביוגה, מדיטציה, צלילה חופשית (נשימה סרעפתית), לפני שנכנסים למים כמובן. מטרת הטכניקות הן למלא את הגוף בחמצן הדרוש לו והאפקט המשני והחשוב לא פחות או ההרגעה המנטלית.

חשוב לנשום נכון ברגעים הקשים והמלחיצים, וזהו עיניין לא פשוט שפוגש את השחקנים הטובים ביותר. בפוסט קודם כתבתי על האירוע השנוי במחלוקת של ויקטוריה אזרנקה במהלכה משחקה באליפות אוסטרליה הפתוחה 2013. אזרנקה לקחה פסק זמן רפואי כי לטענה לא הצליחה לנשום, היא הסוותה את התקף הלחץ שעברה בתירוצים על כאבי גב, צלעות וכו'. אם אזרנקה הייתה נושמת נכון כניראה שהייתה מצליחה להמנע מהמבוכה הלא ספורטיבית שגרם לה פסק הזמן הזה.

נשימה נכונה חשובה גם תוך כדי הנקודות, הטכניקה הנכונה היא לנשוף בחבטת הכדור. הנשיפה הזו נשמעת לעיתים כמו גניחה, צליל מוכר מאוד ברחבי הטניס המקצועני (גם בגברים…). להלן שני סרטונים  על נושא הנשימה במהלך הראלי.

לסיכום, נשימה היא תהליך טבעי שברוב חיי השגרה אנחנו לא מקדישים לה מחשבה מיוחדת. ברגעי עומס פיזי ומנטלי נדרשת מודעת לתהליך ולאפשרות להשתמש בתהליך הנשימה ככלי לאיזון והרגעה פיזיולוגית ומנטלית. המודעות למצב הלחץ שבו אנחנו מצויים היא הדבר הקשה ביותר, אחרי שעברנו את השלב הזה וסיימנו להכחיש שאנחנו בלחץ, נוכל להפעיל מדעת טכניקת נשימה נכונה ולהיות מרוכזים יותר בנקודה הבאה.

כתבות נוספות על הנושא ברחבי הרשת:

http://sport-psychology.blogspot.co.il/2008/10/blog-post.html

http://www.itaiziv.co.il/index.php?option=com_content&view=article&id=399&Itemid=430

http://moderntennislessons.com/images/coach-articles/articles4.pdf

http://www.johnfmurray.com/index.php/news-events/stress-management-in-tennis

http://tennismentalpreparation.com/

http://www.bbc.co.uk/sport/0/tennis/21178255

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s